søndag 20. mars 2016

Internasjonal dag for lykke.

I 2012 vedtok FN generalforsamling og gjøre 20.mars til verdens internasjonale dag for lykke. Dagen er ment og skulle markere at lykke er noe alle burde få oppnå, og at alle medlemslandene derfor burde ha dette med seg i nasjonalmålene. På en skala fra 1-100 ligger Norge på 51,4. Costa Rica ligger på toppen med 64. FN håper og oppnå 86 i fremtiden. Tallene blir regnet ut fra forventet livskvalitet, altså hvor fornøyde vi er med livet, og levealder, og hvor store økologiske fotavtrykk vi setter igjen, altså hvor mye av jordens ressurser vi bruker.

Det finnes også en egen side på nett dedikert til denne dagen. Her kan du laste ned en bok som guider deg til din og andres lykke. Altså en bok som lar deg gjøre gode gjerninger. Og det er jo så absolutt ingen dum ide`. Du finner den her. Du finner også mye annen god info på siden om du har lyst til og lese mer om det.

Og en morsom ting (synes jeg) er at for to dager siden så valgte FN seg en æres ambassadør for Internasjonal dag for lykke. Og jeg tror ikke noen ville gjettet hvem de valgte uansett hvor lenge du måtte ha gjettet. For det er nemlig denne karen under her, Red fra Angry Bird.

red_angry_

Jeg har også laget et kort for anledningen, og prøvd og tenke ut hva jeg kan gjøre for og gjøre verden til et lykkeligere sted. Og jeg tenker planen er og bli flinkere til og sende kort rundt omkring. I en trøtt hverdag er det hyggelig og finne noe annet en regninger i postkassa. Jeg skal også bli flinkere til og gi komplimenter til de rundt meg. I fjor begynte jeg med en greie om at jeg skulle gjøre minst en god ting for andre hver dag, og det har jeg overholdt, og jeg kjenner at det gjør meg til et lykkeligere menneske. Det trenger ikke være noe super stort. Det kan være nok at man kommentere på en FB status, eller legger igjen en superhyggelig hilsen på en blogg
KREMT HINT; HINT ;-)

kreativelena_15_2016 kreativelena_15_2016_02

Jeg har endelig begynt på resthaugen min av papirer, så usikker på hvilket papir jeg har brukt her. Men lykke og stjernene er dies herfra :-) Også har jeg brukt litt wink of stella for litt ekstra bling.

    

Ha en fantastisk lykkedag, også håper jeg at jeg har klart og inspirere deg både til og gjøre noen lykkelig og til og ta deg en velfortjent pause så du kan gå og kose deg med litt papirhobby :-)

Lena_J

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar